Korzystaj z aplikacji Tarot Online za darmo
Pandemia koronawirusa wyraźnie pokazała, że dziś nie można opierać się tylko na jednym kanale sprzedaży, trzeba również zaistnieć w Internecie. Nic dziwnego, że wiele firm zaczęło realizować ten scenariusz w ostatnim czasie. Rozpoczęcie biznesu online nie jest bowiem wcale trudne.
Już 57% Polaków robi zakupy przez Internet, a w czasie epidemii ten odsetek zwiększył się jeszcze bardziej. Właściwie nie ma już dziś produktów, które nie byłyby sprzedawane online, a w ostatnim czasie prawdziwą furorę robiły zakupy spożywcze. Kanał internetowy to dla firm nie tylko zabezpieczenie na wypadek kolejnego lockdownu, ale i możliwość dotarcia do nowych klientów. Podpowiadamy zatem, jak przenieść firmę do Internetu.
Model sprzedażowy
Zanim rozpocznie się działalność online, trzeba zdecydować, jaki model sprzedażowy wybierzemy. Możemy zdecydować się na współpracę z platformą sprzedażową lub na uruchomienie własnego sklepu internetowego. Sprzedaż za pośrednictwem platformy internetowej to szybki i prosty sposób na rozpoczęcie działalności. Jednak jesteśmy związani regulaminem platformy i musimy się dzielić z nią zarobkami. Własny sklep internetowy daje większą niezależność. Jesteśmy dla siebie samych szefem, możemy dowolnie kształtować marżę i budżet sklepu oraz jego asortyment.
Zaplecze technologiczne
Jeśli zdecydujemy się na własny sklep internetowy, potrzebne będzie przygotowanie odpowiedniego zaplecza technologicznego. Na początek trzeba wykupić odpowiednią domenę internetową i miejsce na serwerze, a także certyfikat SSL. Niektórzy dostawcy usług proponują te i kilka innych narzędzi w pakietach. Do tego trzeba jeszcze zdecydować, czy zamawiamy oprogramowanie sklepu u programisty, czy też będziemy korzystali z gotowego rozwiązania.
Działania marketingowe
Gdy sklep internetowy zacznie już działać, trzeba się skupić na intensywnej jego promocji w Internecie. Niestety, konkurencja jest duża, więc trzeba wykazać się pomysłowością i dużą determinacją. Najpierw trzeba się zastanowić, do jakiego klienta chcemy trafić, czyli wyznaczyć nasz target. Warto sprawdzić, jakie działania marketingowe prowadzi konkurencja. Z jednej strony trzeba postawić na działania SEO, a z drugiej – na budowanie pozycji eksperta w danej branży, do czego można wykorzystać content marketing i blog. Warto także prowadzić marketing w mediach społecznościowych i reklamować się w Google.
Prowadzenie biznesu w Internecie nie jest wcale łatwe, ale w obecnych czasach to może być ważny i niekiedy jedyny sposób dotarcia do klientów. Im wcześniej przeniesiemy naszą firmę do sieci, tym szybciej mamy szansę odnieść tam sukces.